Для подрібнення відходів із гуми широко застосовують роторні дробарки. Привод робочого органу – ротору в таких дробарках здійснюється за допомогою асинхронного трифазного двигуна. Ефективність роботи роторної дробарки визначає електропривод, що забезпечує необхідну частоту обертання ротора та подачу матеріалу в зону подрібнення. Робота присвячена розробці асинхронного електропривода з системою контролю частоти обертання ротора та витрати потужності в процесі подрібнення. Один із можливих варіантів електричної схеми такої установки показано на рис. 1. Схема складається з трифазного асинхронного двигуна М, який ввімкнений в трифазну мережу напругою 380 В через автомат QF. Для пуску двигуна М слугує магнітний пускач КМ. Котушка магнітного пускача КМ ввімкнена послідовно з кнопковими вимикачами SB1та SB2.

Натисканням кнопок SB1 та SB2 вмикається та вимикається коло котушки магнітного пускача КМ, який підключає трифазний двигун М до мережі живлення.
Подрібнення відходів в роторній дробарці відбувається при змінній витраті електроенергії, що обумовлений характером завантаження. Для контролю витрати електроенергії використано вимірювальний тракт, що містить вимірювальний трансформатор струму Т1, аналого-цифровий перетворювач та комп’ютер, на якому відображується зміна потужності.
Для контролю частоти обертання ротора встановлено трифазний синхронний тахогенератор ТХГ, який з’єднаний з покажчиком тахометра ТМ. Покажчик тахометра ТМ показує частоту обертання ротора установки. Вихідна напруга тахогенератора також подається через діодний місток VD на інший канал аналого-цифрового перетворювача. Сигнал з вихода АЦП подається на комп’ютер, який будує графік частоти обертання в реальному часі.
Маг. О.З. Гладчук,
Наук. керівник проф. О.П. Бурмістенков (КНУТД)